Siem Reap – Cambodja

Vervoer Battambang naar Siem Reap

In de eerste instantie wouden we graag vanaf Battambang met de boot naar Siem Reap. Maar na een aantal reizigers te hebben gesproken bleek dit in het laagseizoen niet zo’n mooie tocht ivm. de droogte. Daarom hadden we ervoor gekozen om met de bus te gaan, dit koste ons slechts 4 dollar.

Op tijd komen kennen ze in Azië niet, dus de ”bus” kwam uiteraard een uur later dan afgesproken. Bij aankomst bleek het om een vol gepropte minibusje te gaan. Deze bracht ons naar een plek waar uiteindelijk de grote bus kwam. De reis duurde in totaal 3,5 uur. Het schijnt in Cambodja wel vaak voor te komen dat de meeste busreizen bestaan uit een vol gepropt minibusje.

Hostel

Van te voren had ik gelezen dat de Bo street de goedkoopste straat was voor backpackers. We betaalde 7,5 voor 1 nacht. Zo’n 2 kilometer verderop bevindt zich het centrum van Siem Reap.

Siem Reap

In het centrum van Siem Reap zijn onwijs veel marktjes te vinden en de ”pubstreet”. Hier zijn veel backpackers te vinden en er hangt een erg gezellige sfeer, een klein beetje vergelijkbaar met Bangkok! Bier kost in Cambodja maar 0,50 cent!! Super leuke tentjes, alleen de kater was minder. haha. Maar je kan je hier zeker heel wat leuke avonden vermaken. Ik had over Cambodja gelezen dat het erg goedkoop zou zijn. Hier is echt niets van waar want wij vonden juist Cambodja (vergelijkbaar met Thailand en Indonesië) best ”prijzig”. Het enigste wat dus erg goedkoop was is het bier!

Angkor Wat

Op ongeveer drie kilometer van Siem Reap liggen de tempels van Angkor, het grootste tempelcomplex in de wereld. Dit complex is wereldberoemd geworden door de tempel Angkor Wat. Voor 15 dollar hebben wij een TukTuk chauffeur gehuurd die ons naar het Angkor Wat bracht en ons daar rond reed. De entree voor het Angkor Wat (1dag) bedraagt 20 dollar. Het is ook mogelijk om een aantal dagen tempels te bekijken maar wij hebben ons er 5 uurtjes vermaakt. Dit was meer dan genoeg, vooral omdat het echt ontzettend warm was.

Bij de ingang van het Angkor Wat sprak iemand mij direct aan dat ik mijn schouders en benen moest bedekken, anders kwam je niet naar binnen. Tegen beter weten in hebben we bij erg vervelende vrouwtjes een (kleed)rok gekocht voor 8 DOLLAR!!! Achteraf bleek dat dit verhaal niet waar was. Het klopt, bij sommige tempels moet je je schouders bedekken maar je mag wel gewoon naar binnen zonder bedekte schouders. Opgelicht dus.

Killing Fields

De volgende dag hadden we dezelfde chauffeur die ons naar de Killing Fields bracht, maar dit bleek niet open te zijn. Wel konden we daar wat tempels bekijken, maar er heerste daar een rare sfeer. Toen we aan het rond kijken waren kwam er een gehandicapte jongen op ons af. Hij wou graag een 1 dollar hebben, dit gaven wij uiteraard niet en hij werd best agressief. Hij had iets scherps in zijn hand en rende ons achterna. Dit is de enigste keer geweest dat ik mij niet echt veilig heb gevoeld.

War Museum

Dit museum in Siem Reap is het enige oorlogsmuseum in Cambodja. Het biedt bezoekers een beeld op de gevaren die Cambodja onderging tijdens de laatste 3 decennia van de 20ste eeuw. Je ziet er verschillende tanks die tijdens de oorlog zijn gebruikt. Ook liggen alle geweren daar voor het grijpen. In Siem Reap zijn de sporen van de oorlog nog duidelijk te zien. Zo zijn er veel bedelende bewoners die tijdens de oorlog een aantal ledematen zijn verloren.

Terugreis Siem Reap – Bangkok

Voor 10 dollar hebben we een bus geboekt bij ons hostel om weer terug naar Bangkok te gaan. Tot aan de grens hadden we een grote touringbus. Deze reis was tot aan Poipet en duurde ongeveer 4,5 uur. Eenmaal bij de grens aangekomen werden we daar in een auto gepropt die ons naar een restaurant gebracht. Daar hebben we ongeveer een uur gewacht totdat de minivans waren gearriveerd. Het busje zat behoorlijk vol en wij moesten achterin zitten. Zelfs ik had weinig beenruimte, en Stephan kon zelfs niet eens normaal rechtop zitten. Maar ach, voor 4 uurtjes is dit nog best te doen, dachten wij.. Het duurde erg lang en toen we net buiten Bangkok waren was het rond 6 uur in de avond. Het was erg druk en hebben ruim 2 uur in de file gestaan. Om half 8 s ´avonds kwamen we eindelijk aan in Bangkok. In totaal hebben we 12 uur over de rit gedaan. Dit was denk ik wel onze ergste rit tijdens onze reis, maar ook hier konden we achteraf erg om lachen hoe het allemaal was verlopen.